Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Իրականության դամոկլյան սուրը

Իրականության դամոկլյան սուրը
23.10.2018 | 02:05

Մտքի մարզանքի համար` մի քանի հիշեցում անցած դարերի փիլիսոփաներից. բնությունը սիրում է թաքնվել: Գաղտնի ներդաշնակությունը գերադասելի է բացահայտից: Աչքերն ու ականջները վատ վկաներ են մարդկանց համար, եթե նրանց հոգին բարբարոս է:

Թշնամությունը օրենք է, ամեն ինչ ստեղծվում է թշնամանքի միջով: Պատերազմը բոլորի հայրն է, բոլորի թագավորը` ոմանց հայտարարում է աստվածներ, մյուսներին` մարդիկ, ոմանց ստրուկ է դարձնում, ոմանց` ազատ մարդ: Նույն գետի ջրերը երկրորդ անգամ չես մտնի: Դարը գահին խաղացող մանուկ է, որ ոսկոր է նետում: Ժողովուրդը պետք է պայքարի խախտված օրենքի համար, ինչպես քաղաքի պարիսպներն է պաշտպանում: Ծնվածները դատապարտված են մահվան և դեռ զավակներ են թողնում, որ նոր մահ ծնվի: Բազմիմացությունը խելքը չի ավելացնում: Այս տիեզերքը աստվածներից ոչ մեկը չի ստեղծել, ոչ էլ մարդկանցից, միշտ եղել է, կա ու լինելու է հավերժ կրակ` ժամանակ առ ժամանակ վառվող ու մարող: Սա` իրոք հենց այնպես, որ կապ չունի մեզ հետ ու չի էլ ունենալու երբեք:
Արդեն 7 օր` հոկտեմբերի 16-ից, ապրում ենք առանց վարչապետի, ավելի ստույգ` հրաժարական տված վարչապետի ու կառավարության պայմաններում, որ պաշտոնապես համարվում են ԺՊ` ժամանակավոր պաշտոնակատարներ: Այնքան ԺՊ, որ նույնիսկ Երևանի 2800-ամյակը վարչապետն անցկացնում է… Բեյրութում: Հոկտեմբերի 24-ին Աժ-ն արտահերթ նիստում պիտի վարչապետի թեկնածու առաջադրի ու չընտրի: ԱԺ-ն հիմնական մեծամասնության մեջ այդ գործը կանի մեծ սիրով ու խոր համոզվածությամբ, եթե վարչապետի թեկնածու առաջադրվի ԺՊ Նիկոլ Փաշինյանը: ՈՒրիշ թեկնածու առաջադրվելուց բանավոր ու գրավոր հրաժարվել են ԱԺ քաղաքական ուժերը: Գուցե հայկական պարադոքսի մաս է, որ այսօրվա ԱԺ-ն իրոք չի ցանկանում, որ Նիկոլ Փաշինյանը լինի վարչապետ, բայց չընտրելով նրան մեկ անգամ, հետո` նորից, ի վերջո նպաստելու է վարչապետ դառնալուն: Իսկ պե՞տք է Հայաստանին նման վարչապետ:


1. Ինչ ուզում եք ասեք` Նիկոլ Փաշինյանը մնում է կուսակցապետ ու չի դառնում վարչապետ: Լավ, Երևանի ավագանու ընտրությունների միջոցով նա լուծում էր Աժ արտահերթ ընտրությունները 2019-ի մայիս-հունիսից 2018-ի դեկտեմբեր տեղափոխելու հարցը: Վարչապետը դարձել էր ՔՊ-ի քաղաքապետի թեկնածու Հայկ Մարությանի իմիջմեյքերն ու նրա հանրահավաքները վարում էր անձամբ` խնդիր դնելով ապացուցել, որ ՔՊ-ն համահամահամաժողովրդական հեղինակություն ունի: Երևանը պատասխանեց ընտրությանը 44 տոկոս մասնակցությամբ: 44 տոկոսի 81 տոկոսը ձայն տվեց Հայկ Մարությանին: Հայտնի չէ` ի՞նչ է մտածում 56 տոկոսը և ընդհանրապես կգնա՞ ընտրության դեկտեմբերին: Հոկտեմբերի 21-ի ՏԻՄ ընտրություններին 43,28 տոկոս մասնակցությունը հարցն ավելի արդիական է դարձնում` բողոքելիս բողոքում են, ընտրելիս խուսափում են: Իբրև վարչապետ պարտավոր լինելով ընտրությունների կազմակերպիչ լինել միայն` Նիկոլ Փաշինյանը Երևանի ՏԻՄ ընտրություններից հետո նետվեց մարզային ՏԻՄ ընտրությունների քարոզչության գիրկը: Կամ չի վստահում, որ ՔՊ-ն առանց իրեն իր թեկնածուներին հաղթանակի կտանի, կամ շարունակում է խախտել ընտրական օրենսդրությունը` ստեղծելով անհավասար մրցակցային պայմաններ ու գործադրելով վարչական ռեսուրսներ: Եվ բոլորը լռում են: Չգիտես` ինչու՞:


2. Լրատվամիջոցները տիրաժավորում են հեղափոխություն-հակահեղափոխություն հակադրությունը, իրականում ընտրությունները 2019-ից 2018 բերելը քաղաքական հիմնավորում չունի, այլ տնտեսական: Տնտեսությունը շարունակում է մնալ նախկին լրագրողի ամենաթույլ կետը: Կադրերի սովից հետո: Անցած ամիսներին վարչապետը չկարողացավ ստեղծել ապակուսակցական, մասնագիտական տնտեսական թիմ, որ գույքագրեր Հայաստանի տնտեսությունը ու ծրագրեր զարգացման ռեալ ուղղությունները, ոչ թե այն, ինչ լողում է մակերեսին և չի ապահովում տնտեսության իրական զարգացում ու աշխատատեղերի ստեղծում: Այս ժամանակը արդեն կորած է: Փոխարենը տնտեսությունը դարձավ քաղաքականության պատանդը, և պատահական չէ Սամվել Ալեքսանյանի «Դուխով» օղիների շշերի ի հայտ գալը: «Դուխով»-ը այդպես էլ չդարձավ խելքով: Երկու կողմից էլ:

Փոխարենը հնչում են հայտարարություններ, որ արտասահմանյան ներդրումներ չեն արվում Հայաստանի տնտեսության մեջ, որովհետև գործարարները զգուշանում են քաղաքական անկայունությունից: Միայն ընտրություններից հետո կլինեն ներդրումներ: Կլինեն, եթե փոխվի տնտեսության կառուցվածքը: Եթե կառավարություն գան գործիմաց կադրեր ու իրենց բուն խնդիրը համարեն ոլորտի զարգացումը, ոչ թե այս ու այն քաղաքական խնդրի ցուցադրական լուծումը: Եթե վարչապետը դադարի տնտեսական թռիչքների խոստումներ տալ ու ռեալ գնահատի իրավիճակը: Հիշեցնեմ, որ հոկտեմբերի 10-ին Դավիթ Անանյանն ասում էր, որ «տնտեսությունը կանգառ է արել, և առաջիկայում տնտեսական աճը ոչ միայն կկանգնի, այլ նաև ռեգրեսի կգնա»: Իսկ նա ՊԵԿ նախագահն է: Տնտեսությունը կանգ է առել, որովհետև չկա տնտեսական քաղաքականություն, և չկա պատկերացում` հետո ի՞նչ ենք անում: Տնտեսության զարգացումը կանգ է առել նաև «մայթերին պառկացնելու» հեռանկարից ու ուժային կառույցների ամեն տեղ ու ամեն ինչում ներկա լինելուց` իրենց բուն գործն անելու փոխարեն: Կա՞ մեկ բիզնես ոլորտ, որտեղ չեն եղել քաղաքական ստուգումներ և հրապարակային վենդետաներ` ձերբակալությունների, գրավով ազատ արձակվելու կամ չարձակվելու արդեն ձանձրացրած տեսարաններով: «Նախորդ հանցավոր ռեժիմն» այսօր ավելի շատ է ներկա մեր կյանքում, քան գործող սիրո ու համերաշխության իշխանությունը: Կա՞ մի հայտնի գործարար, որի դեմ քրեական գործ չի բացվել (յուրայիններին, օրինակ, Խաչատուր Սուքիասյանին չհաշված) ու չի փակվում: Ոչ ներսում, ոչ դրսում բիզնեսը չի սպասում արտահերթ ընտրություններին, բիզնեսը սպասում է` երբ իշխանությունը կավարտի քաղաքական թատրոնը ու թույլ կտա աշխատել` կոռուպցիայի դեմ պայքարի, օրինականության հաստատման (հիմա էլ նոր տրենդ է գտնվել` թմրաբիզնեսի վերացման) սխեմաներով քաղաքական ներկայացումներին վերջ տալով: Բիզնեսը ոչ էլ ցանկանում է քաղաքականություն խցկվել, բայց բիզնեսը իրավունք ունի պետությունից պահանջել աշխատանքի պայմանների ստեղծում, այլապես` ինչի՞ համար է կառավարությունը:

3. Որևէ մեկը մտածե՞լ է` ԵՄ անդամ քանի՞ պետություն է վավերացրել ՀՀ-ԵՄ շրջանակային համաձայնագիրը, որ ստորագրվեց 2017-ի նոյեմբերին: 28-ից 4-5-ը: Հայաստանում թավշե հեղափոխությունից հետո՞, որ ապրիլ-մայիսին չէր իջնում աշխարհի լրատվամիջոցների առաջին էջերից: Եվ շլացուցիչ արագությամբ սպառեց աշխարհի աչքում ժողովրդավարական երկիր դառնալու ռեսուրսը` արտաքին քաղաքականության մեջ ռևերսներ չանելու ու անփոփոխ կուրսի բազմակի հայտարարություններով: Այսինքն` նույն շլացուցիչ արագությամբ Հայաստանի թավշե հեղափոխությունը համաշխարհային մասշտաբի իրադարձությունից վերածվեց տեղական նշանակության իշխանափոխության: Հնարավո՞ր էր ավելի ճկուն լինել` Ռուսաստան-Արևմուտք այս հարաբերությունների համապատկերում: Պետք էր: Դա էր տնտեսական ներդրումներ ապահովելու ռեալ ճանապարհը` երկրից երկիր ընկած հայ համայնքին համոզելու փոխարեն` մենք հիմա լավն ենք, մենք փոխվել ենք, եկեք հարստացեք ու հարստացրեք: Խնդիրը տարածաշրջանում Հայաստանի տեղի ու դերի վերաիմաստավորումն է, միայն փողը չէ ու նոր տեխնոլոգիաները, իսկ դա պահանջում է անկախության վերաիմաստավորում, որ նոր Հայաստանում չեն գիտակցում: Եթե գիտակցում են, պատրաստ չեն:


4. Պատրաստ չեն նաև կուսակցությունները: Ցավալի է ընդունել, բայց համարյա ոչ մի կուսակցություն (եզակի բացառություններով) այս օրերին (հրապարակային ելույթների մակարդակում) չի խոսում պետության ապագայի մասին: Պետությունն ու քաղաքացին նորից մղվել են հետին պլան, ու գլխավոր գործող անձինք են դարձել օրընթաց շահն ու նպատակահարմարությունը, փոխհարաբերությունների պարզաբանումը միմյանց հաշվին, սեփական եզակիության ցուցադրությունը: Քաղաքականությունը մնում է ընդարձակ միջանցք, որի վրա են բացվում կարիերայի դռները: Կուսակցությունը մնում է այդ դուռը բացելու ծածկագիրը: Պարզապես ՀՀԿ-ին փոխարինել է ՔՊ-ն: Կուսակցությունները ստեղծված պայմաններում մտածում են` ի՞նչ կլինի իրենց հետ, ոչ թե` ի՞նչ ունեն ընտրողին ասելու ու տալու: Ցավալի է, բայց որոշումներն էլ ընդունվում են այդ շրջագծում` հեղափոխության զինվորիկը խաղից դուրս է մինչև նոր զորակոչ: Եթե կարիք լինի: Եթե չլինի, մնալու է պահեստազորում:


5. Որևէ մեկը մտածե՞լ է` ի՞նչ է կատարվում նախարարություններում, պետական կառավարման ամբողջ համակարգում` օրը մեկ փոխվող ղեկավարների պարագայում, առավել ևս, երբ ղեկավարները գերազանցապես պատկերացում չունեն ոլորտից ու կառավարման փորձ էլ չունեն: Նրանք բնազդաբար, ինչպես ընդունված է բոլոր թույլ ղեկավարների դեպքում, անվտանգության համար իրենց շրջապատում են յուրայիններով` համարելով, որ նրանք հավատարիմ են, իսկ մնացածը` պոտենցիալ դավադիր: Քանի՞ մարդ է այսօր Հայաստանում գնում աշխատանքի` մտածելով` այսօր ի՞նչ է գալու գլխիս: Իսկ նրանք Հայաստանի հպարտ քաղաքացիներն են, և նրանց առիթով ու չառիթով պետք է ոչ թե սիրել, համբուրել ու նրանց առաջ խոնարհվել, այլ հարգել նրանց արժանապատվությունն ու իրավունքները: Այդ թվում` աշխատանքի: Եվ` ընտրության: Նրանք ընտրող են ու իրավունք ունեն իրենց ձայնը տալ այն ուժին, որ կերաշխավորի սահմանադրական իրավունքների անխախտությունը, ոչ թե կամայական մեկնաբանությունը:


6. Անցումային շրջաններում բերում է բախտախնդիրների բախտը: Նրանց պահանջարկը մեծանում է մինչև կայունության ու որոշակիության հաստատումը: Իսկ ընտրությունները Հայաստանում շատերի համար են բախտախաղ:


7. Եվ քանի դեռ այս ու բազում այլ հարցեր լուծված չեն, չի բացառվում, որ դեկտեմբերյան արտահերթ ընտրություններին հաջորդեն նոր արտահերթ ընտրություններ, որովհետև պետությունը չի կարող իրեն թույլ տալ կուսակցական ու քաղաքական խաղեր: Պետությունը կառավարելը լայվերի ու լայքերի միջոցով կարճաժամկետ իշխանություն տվող տրենդ է, որի վրա կախված է իրականության դամոկլյան սուրը: Քաղաքականությունը սիրում է թաքնվել, ու տես` սկիզբը:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ.Գ. Հոկտեմբերի 19-ին ԱԺ պետաիրավական հանձնաժողովը դրական եզրակացություն տվեց Ընտրական օրենսգրքի ու հարակից օրենքների փոփոխությունների փաթեթին: Երեկ ԱԺ արտահերթ նիստում փաթեթը չընդունվեց. ԸՕ-ն սահմանադրական օրենք է և ընդունվելու համար պետք էր 63 ձայն, կողմ էր 56-ը, դեմ` 3-ը: ՀՅԴ-ն, Ելքը, «Ծառուկյան» խմբակցությունը կողմ էին, օրենքը տապալեց ՀՀԿ-ն` առանց բովանդակային առարկությունների: ՀՀԿ հայտարարությունից բխում էր, որ նեղացել են, որ ԱԺ-ում ձևավորված աշխատանքային խմբի «կարևոր առաջարկներն ամբողջությամբ անտեսվեցին», կառավարությունը ԸՕ նախագիծը Աժ ներկայացրեց հոկտեմբերի 17-ին` միայն 2 օր տալով ծանոթանալու, նույն հապճեպությամբ նախագիծը ներկայացվեց Վենետիկի հանձնաժողով` պաշտոնական քննարկում անցկացնելու և եզրակացություն տալու հնարավորություն չտալով, չկա նաև ԵԱՀԿ/ԺՀՄԻԳ կարծիքը: Փաստացի` ՀՀԿ-ն ապացուցեց, որ երկրում կա սահմանադրական ճգնաժամ և գործող ԱԺ-ն պետք է լուծարվի, փակելով նաև իր առաջ նոր օրենսգրքով բացվող դռները: Իսկ դա նշանակում է, որ ՀՀԿ-ն չկարողացավ հաղթահարել իր ներքին ճգնաժամը ու այդ ճգնաժամը պարտադրեց մյուս քաղաքական ուժերին` փորձելով թաքնվել Վենետիկի հանձնաժողովի վահանի տակ: Մինչդեռ Ջանի Բուքիքիոն հայտարարել էր, որ «հանձնաժողովն ընդունում և աջակցում է խաղաղ ձևաչափը, որով հայ ժողովուրդն իրականացնում է փոփոխությունները: Ճանաչում է Հայաստանում տիրող առանձնահատուկ իրավիճակը, որը պահանջում է վաղ ընտրությունների անցկացում: Ողջունում է Հայաստանի իշխանությունների՝ Ընտրական օրենսգիրքը վերանայելիս միջազգային ստանդարտներին հետևելու հանձնառությունը» և նշել էր, որ ԸՕ-ն ընտրություններից 1 տարի առաջ ընդունելու իր վերապահումները «պակաս կարևոր են, եթե քաղաքական ուժերի միջև կա կոնսենսուս փոփոխությունների վերաբերյալ»։ ՀՀԿ-ն կառչեց այդ կետից` իբրև փրկօղակից և մերժեց կոնսենսուսը: Քվեարկությանը իրենց բացակայությամբ նրանք հիմք տվեցին իրենց «բացակա» դնել 7-րդ գումարման ԱԺ-ում: Ափսոս: Կարող էին ավելի խելամիտ լինել:

Դիտվել է՝ 2760

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ